Kat-Danmark
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

nu vil jeg have testet min katte

5 deltagere

Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af tina1973 Lør 20 Mar - 15:45

Efter alt det der er blevet skrevet om hcm ønsker jeg at test min 4 mco uden tavle som jeg gerne vil have killinger på når de er gamle nok.

Fandt en hjemme siden hvor man kan få en hjemme test en såkald swap test.

Men hvad skal jeg mere test og kan jeg gøre det selv også som den swap test.

Hvor gamle skal de være for hcm testen da min lille ny pige kun er 14 uger nu gladsol

Jeg vil nemlig ikke dømmes for at engang at selv syge dyr så heller forbygge det mens tid er
tina1973
tina1973
Katte-Dronning

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 58
Medlem siden : 19/03/10
Geografisk sted : Thisted

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af tina1973 Lør 20 Mar - 15:45

undskyld sælge syge dyr skulle der stå gladsol
tina1973
tina1973
Katte-Dronning

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 58
Medlem siden : 19/03/10
Geografisk sted : Thisted

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Na´Zyia Lør 20 Mar - 16:04

Her kan du læse nærmere om HCM: https://kat-danmark.danskforum.net/HCM-h42.htm

Og jeg er næsten sikker på, at gyldenløve som er forfatter til det.. også kan hjælpe dig med dine spørgsmål... ang. hvornår man kan Swap teste.
Men ja, 14 uger er vist alt for tidligt smile

Husk også, at en test fortæller jo så kun om de har genet for at udvikle HCM.. du får altså ikke et endegyldigt svar... katten skal testes igen og igen.
Na´Zyia
Na´Zyia
Moderator

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 4498
Medlem siden : 16/08/09
Geografisk sted : Aalborg

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af tina1973 Lør 20 Mar - 16:16

tak så fik jeg det opklaret gladsol
tina1973
tina1973
Katte-Dronning

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 58
Medlem siden : 19/03/10
Geografisk sted : Thisted

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Na´Zyia Lør 20 Mar - 16:18

tina1973 skrev:tak så fik jeg det opklaret gladsol

top
Na´Zyia
Na´Zyia
Moderator

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 4498
Medlem siden : 16/08/09
Geografisk sted : Aalborg

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Miss Ronski's Lør 20 Mar - 16:30

Nu kan jeg kun svare for norske skovkatte - men de testes normalt for HCM når de er fyldt 1 år - og herefter 1 gang årligt eller efter dyrlægens anvisninger.
Som retningslinie kan man teste inden man parrer sin kat 1. gang.

NFO'er kan man iøvrigt ikke teste hjemme.
Miss Ronski's
Miss Ronski's
Hjælpeadmin

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 2645
Medlem siden : 15/08/09
Geografisk sted : Aalborg

http://www.missronskis.dk

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af tina1973 Lør 20 Mar - 16:34

okay hvorfor mon man så kan med mco mon der var også en med en britte der ikke mente hun kunne lave en hjemme test
tina1973
tina1973
Katte-Dronning

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 58
Medlem siden : 19/03/10
Geografisk sted : Thisted

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af tina1973 Lør 20 Mar - 16:36

hvad tager en dyrelæge for at udføre sådan en test her i dk ca
tina1973
tina1973
Katte-Dronning

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 58
Medlem siden : 19/03/10
Geografisk sted : Thisted

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Miss Ronski's Lør 20 Mar - 17:15

Tjaaaa.... ved det ikke -men måske ligger tendenserne i generne på MCO og ikke hos NFO.

En hjertescanning koster ca 1300 kr........ pr kat...
Miss Ronski's
Miss Ronski's
Hjælpeadmin

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 2645
Medlem siden : 15/08/09
Geografisk sted : Aalborg

http://www.missronskis.dk

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Krammedyret Tirs 6 Apr - 10:18

Miss Ronski's skrev:Tjaaaa.... ved det ikke -men måske ligger tendenserne i generne på MCO og ikke hos NFO.

En hjertescanning koster ca 1300 kr........ pr kat...

Hooost....
Jeg får lavet mine hjertescanninger til ca 650 kr pr kat på *krage-øen*. Og når jeg tar flere katte med, er benzinen længe betalt iforhold til de Jyllandske priser på en hjertescanning (de tar nemmelig godt 1000 Jydske doller for en scanning i Jylleland).

Krammedyret
Gårdkat

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 47
Medlem siden : 19/02/10
Geografisk sted : Thyregod

http://www.dkkrammedyret.dk

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Miss Ronski's Tirs 6 Apr - 10:54

det var billigt - skriv endelig adressen..... ;-)
Miss Ronski's
Miss Ronski's
Hjælpeadmin

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 2645
Medlem siden : 15/08/09
Geografisk sted : Aalborg

http://www.missronskis.dk

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Krammedyret Tirs 6 Apr - 11:52

Jeg får scannet mine Mainecoons hos Jørgen Kock på KVL

Hospital for mindre husdyr
Dyrlægevej 16, Frederiksberg C


Sidste år nåede jeg ikke at få scannet (pga sygdom).
Men i juli 2008 havde jeg 5 katte med til en pris på under 2500,00 kr ialt.
(så jeg fik vist oz lidt *jydsk mængde rabat* oveni i 650 kr som prisen ellers var dengang pr kat)


OBS ... Jeg ved ikke om prisen er steget siden 2008.

Krammedyret
Gårdkat

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 47
Medlem siden : 19/02/10
Geografisk sted : Thyregod

http://www.dkkrammedyret.dk

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Miss Ronski's Tirs 6 Apr - 12:36

okay - men det er jo også een af hans "hjertesager" nu vil jeg have testet min katte 817692
Miss Ronski's
Miss Ronski's
Hjælpeadmin

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 2645
Medlem siden : 15/08/09
Geografisk sted : Aalborg

http://www.missronskis.dk

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Gyldenløve Ons 7 Apr - 13:52

tina1973 skrev:Efter alt det der er blevet skrevet om hcm ønsker jeg at test min 4 mco uden tavle som jeg gerne vil have killinger på når de er gamle nok.

Fandt en hjemme siden hvor man kan få en hjemme test en såkald swap test.

Men hvad skal jeg mere test og kan jeg gøre det selv også som den swap test.

Du kan sagtens teste dine katte nu via svab testen og du kan godt gøre det selv, du behøver slet ikke indvolvere dyrlægen i svabtesten, medmindre du har problemer med at tage den selvfølgelig. Der er flere steder hvor du kan få tilsendt testkit fra. Du kan enten kontakte SSI (Statens serum institut), Antagene i Frankrig eller Dr. Meurs i USA. Jeg har selv brugt både SSI og Antagen i Frankrig for at teste mine katte for HCM genmutation der er funder hos MCO. Gentesten har flere navne, nogle kalder den HCM1 gentesten, andre siger MyBPC-3 gentesten. Enkelte henviser til den som Dr. Meurs mutationen:-)

Uanset hvad den kaldes er det den samme test der tales om. Du skal bestille svabene der hvor du føler at kvaliteten af laboratoriet er bedst samt dem du har størst tiltro til. Når du har bestilt dine test, modtager du dem med posten og når de ankommer tager du et såkaldt svab i kattens mund. Det gøres ved at løfte op i siden af munden på katten og få noget spyt/væske på svabet. Det fungere bedst hvis katten IKKE lige har spist/drukket samt at du gnider ca. 20 - 30 sek. på den udvendige side af kattens gummer. Du kan evt. få en anden til at holde katten mens du tager svabet. Når svabet er taget skal det pakkes efter laboratoriets anvisninger og sendes i den medsendte kuvert (jeg har kun handlet med laboratorier hvor der var medsendte kuverter med, men det kan selvfølgelig varierer) Hvis du bruger Antagene i Frankrig medsender de et papir hvor du udfylder dine visa eller mastercard oplysninger som skal sendes med svabene, så de kan trække pengene for svabene når de ankommer.

Efter ca. 10 - 21 dage (alt efter hvor travlt laboratoriet har) modtaget du dit svar, enten via Antagenes hjemmeside, eller via brev hvis du bruger SSI.

Udover gentesten for HCM bør du få testet dine MCO-blandinger for SMA. SMA kan ikke testes via SSI men kan godt testet hso Antagene.

Inden du skal bruge dine katte i avl skal de skannes for HCM hos en dyrlæge/kardiolog der ved hvad det handler om. Derudover er det en god ide at få skannet nyrerne når du nu får skannet for HCM alligevel. Jeg selv får også checket dem for Patella Luxation (PL forkortet) samt hofteleds dysplation (HD).

Hvis du har brug for uddybning er du velkommen til enten at spørge her i tråden eller via pb snurre

Mvh Carli
Gyldenløve
Gyldenløve
Gårdkat

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 44
Medlem siden : 17/12/09
Geografisk sted : Ringsted

http://www.norskeskovkatte.dk/indexdk.htm

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Gyldenløve Ons 7 Apr - 13:56

Krammedyret skrev:
Men i juli 2008 havde jeg 5 katte med til en pris på under 2500,00 kr ialt.
(så jeg fik vist oz lidt *jydsk mængde rabat* oveni i 650 kr som prisen ellers var dengang pr kat)
OBS ... Jeg ved ikke om prisen er steget siden 2008.

Sidste år var prisen stadigvæk 650 kr. per kat bare lige til orientering :weee:
Gyldenløve
Gyldenløve
Gårdkat

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 44
Medlem siden : 17/12/09
Geografisk sted : Ringsted

http://www.norskeskovkatte.dk/indexdk.htm

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Gæst Tors 8 Apr - 23:46

Gyldenløve skrev:
Krammedyret skrev:
Men i juli 2008 havde jeg 5 katte med til en pris på under 2500,00 kr ialt.
(så jeg fik vist oz lidt *jydsk mængde rabat* oveni i 650 kr som prisen ellers var dengang pr kat)
OBS ... Jeg ved ikke om prisen er steget siden 2008.

Sidste år var prisen stadigvæk 650 kr. per kat bare lige til orientering :weee:
Jeg tror jeg vil overveje at tage til sjælland når jeg skal have testet mine katte HMM
det er godt nok billigt smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Gyldenløve Fre 9 Apr - 0:15

Hvis man vil holde øje med hvad priserne er hos de forskellige dyrlæger, både i DK og andre lande, så prøver pawpeds at holde deres liste af dyrlæger MED priserne opdateret. Som det kan ses så står der en lidt lavere pris ud for Jørgen Kock end den jeg har betalt sidste år, men da det "kun" drejer sig om 37,50 kr. er det jo til at leve med nu vil jeg have testet min katte 93796

http://www.pawpeds.com/healthprogrammes/vetlist_dk.html

Til orientering kan jeg fortælle, at jeg lige har været i Sverige, hos Torkel Falk, og fået testet 5 katte for HD, PL, samt skanning af hjerter og nyrer; Pris per kat 1200 dkr for alle 4 ting. I Danmark ligger prisen for HD røntgenfotograferingen alene på ca. 1200 dkr! Nogen steder er den ovenikøbet højere.

Skal kattene checkes for "det hele" tager jeg altså til Torkel i Sverige, men er det kun skanning for HCM så bruger jeg Jørgen/Sara inde på LIFE.

mvh Carli
Gyldenløve
Gyldenløve
Gårdkat

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 44
Medlem siden : 17/12/09
Geografisk sted : Ringsted

http://www.norskeskovkatte.dk/indexdk.htm

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Gæst Fre 9 Apr - 0:24

Gyldenløve skrev:Hvis man vil holde øje med hvad priserne er hos de forskellige dyrlæger, både i DK og andre lande, så prøver pawpeds at holde deres liste af dyrlæger MED priserne opdateret. Som det kan ses så står der en lidt lavere pris ud for Jørgen Kock end den jeg har betalt sidste år, men da det "kun" drejer sig om 37,50 kr. er det jo til at leve med nu vil jeg have testet min katte 93796

http://www.pawpeds.com/healthprogrammes/vetlist_dk.html

Til orientering kan jeg fortælle, at jeg lige har været i Sverige, hos Torkel Falk, og fået testet 5 katte for HD, PL, samt skanning af hjerter og nyrer; Pris per kat 1200 dkr for alle 4 ting. I Danmark ligger prisen for HD røntgenfotograferingen alene på ca. 1200 dkr! Nogen steder er den ovenikøbet højere.

Skal kattene checkes for "det hele" tager jeg altså til Torkel i Sverige, men er det kun skanning for HCM så bruger jeg Jørgen/Sara inde på LIFE.

mvh Carli
Hvis kattene skal checkes for "det hele" på LIFE, ved du så hvad prisen er per kat?

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Gyldenløve Fre 9 Apr - 0:44

Sådan nogenlunde...fidusen hos Torkel er, at det kun er ham og en veterinær sygeplejerske der er indvolveret, mens det på LIFE indvolvere flere dyrlæger. Nyrer og hjerte skanner Jørgen/Sara, men HD-billeder skal tages i deres røntgen afdeling (som pt ligger lige ved side af) men det gøres af en anden dyrlæge og takseres som en separat "handling". Hos Torkel er det jo en "pakkeløsning".

Sidst jeg spurgte på LIFE blev HD-billederne takseret til 13 -1400 kr. per kat! Det er den pris de tager for hund hvori der også er et gebyr iregnet til DKK (til deres HD-register) så de mente, at prisen nok ville ligge et par 100 kr. lavere, men nærmere kunne de ikke specificere det i telefonen, da takseringen er med gebyr, så det skulle pilles fra når jeg var derinde med katten, altså kunne det ikke oplyses på forhånd.

Jeg fik ikke spurgt hvad de tager for en PL undersøgelse da prisen alene for HD og hjerte/nyrer langt vil overstige det jeg giver hos Torkel, selv MED bro og diesel til Helsingborg.

Mvh Carli
Gyldenløve
Gyldenløve
Gårdkat

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 44
Medlem siden : 17/12/09
Geografisk sted : Ringsted

http://www.norskeskovkatte.dk/indexdk.htm

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Gæst Fre 9 Apr - 1:31

Gyldenløve skrev:Sådan nogenlunde...fidusen hos Torkel er, at det kun er ham og en veterinær sygeplejerske der er indvolveret, mens det på LIFE indvolvere flere dyrlæger. Nyrer og hjerte skanner Jørgen/Sara, men HD-billeder skal tages i deres røntgen afdeling (som pt ligger lige ved side af) men det gøres af en anden dyrlæge og takseres som en separat "handling". Hos Torkel er det jo en "pakkeløsning".

Sidst jeg spurgte på LIFE blev HD-billederne takseret til 13 -1400 kr. per kat! Det er den pris de tager for hund hvori der også er et gebyr iregnet til DKK (til deres HD-register) så de mente, at prisen nok ville ligge et par 100 kr. lavere, men nærmere kunne de ikke specificere det i telefonen, da takseringen er med gebyr, så det skulle pilles fra når jeg var derinde med katten, altså kunne det ikke oplyses på forhånd.

Jeg fik ikke spurgt hvad de tager for en PL undersøgelse da prisen alene for HD og hjerte/nyrer langt vil overstige det jeg giver hos Torkel, selv MED bro og diesel til Helsingborg.

Mvh Carli
Tak for svaret...Nu bor jeg i jylland, har indtil videre kun 2 katte, så jeg tror ikke det kan betale sig for mig at tage helt til Helsingborg.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Gyldenløve Fre 9 Apr - 12:50

Ja det skal man jo også lige se på nu vil jeg have testet min katte 127744

Men når man som jeg bor i Ringsted, midt på Sjælland, så er turen til Helsingborg ikke så meget længere end at kører ind midt i kbh. til LIFE, ikke tidsmæssigt ihvertfald.

Mvh Carli
Gyldenløve
Gyldenløve
Gårdkat

Frosset :
nu vil jeg have testet min katte Left_bar_bleue0 / 40 / 4nu vil jeg have testet min katte Right_bar_bleue

Antal indlæg : 44
Medlem siden : 17/12/09
Geografisk sted : Ringsted

http://www.norskeskovkatte.dk/indexdk.htm

Tilbage til toppen Go down

nu vil jeg have testet min katte Empty Sv: nu vil jeg have testet min katte

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum