Kat-Danmark
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Min havedam

+4
Na´Zyia
Miss Ronski's
Lizzie
Lylle My
8 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Min havedam Empty Min havedam

Indlæg af Lylle My Man 16 Aug - 10:56

sådan Så fik jeg endelig købt en færdigstøbt havedam, så jeg kan få mit eget stykke med natur ude i mit lille frimærke af en have... Den er ikke overvældende stor (135 X 92 cm - og 54 cm i dybden), men den passer perfekt til min lillebitte have - og så havde den yderligere en fordel: Den kunne LIGE akkurat være i min venindes bil, når hun lagde bagsæderne ned... Så sparede jeg udgiften til fragt. well

Jeg målte straks op præcis, hvor dammen skulle være, og begyndte så småt at grave (lidt besværligt... jeg knækkede håndtaget på min gamle spade for et par dage siden, og har ikke haft råd til at købe en ny)
tittit
Min havedam P8150017b

Fem centimeter nede i jorden stødte jeg på et problem: Jorden i min have er fyldt med et netværk af rødder fra mit piletræ, så de måtte omhyggeligt fjernes i en pæn omkreds fra hullet. Frem med min lille sav og i gang med arbejdet.

Har i prøvet at sidde på kanten af et hul og save nedad i jorden? Jeg kan godt fortælle jer, at det er noget, der giver armkræfter - og dårlig ryg. :addd: Jeg måtte save hver rod over 3 - 4 gange for at få den helt fri, og hver gang jeg troede jeg var færdig, gravede jeg lidt dybere... og fandt flere rødder.

Endelig, efter 5 timers knoklearbejde, var jeg nede i 30 centimeters dybde, og hér stødte jeg på et nyt problem: Muldlaget i haven er ikke særlig dybt, og nedenunder er der et stenhårdt lerlag... og som om det ikke var besværligt nok at grave i med en spade uden håndtag, så er lerlaget fyldt med store betonklumper, jernstænger, sten, ølkapsler, glasskår og meget andet spændende materiale fra tiden, hvor mit boligselskab startede byggeriet i sidst i 1960-erne - jeg følte mig som en arkæolog under udgravningen af en stenalderboplads.
heat
Gud véd. hvornår der dukker et moselig op?

Henimod aften besluttede jeg mig at slutte for dén dag. Min ryg værkede, og mine arme og ben rystede, så jeg satte dammen ned i det halvt gravede hul for at undgå, at jorden skulle skride sammen i nattens løb, hvis der skulle komme en byge.

Det viste sig næste morgen, at det havde regnet hele natten... så nu fik jeg da muligheden for at se, hvordan dammen ser ud med vand i: :biggrin:

Min havedam P8160021b

Helt ærligt: Synes i OGSÅ, den ligner et sort toilet?
donk ding LOL
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lizzie Fre 20 Aug - 1:20

Du er såå god, til at skrive dine oplevelser ... LOL

Jeg syntes mere det ligner et spa-bad .. LOL LOL
Lizzie
Lizzie
Hjælpeadmin

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1312
Medlem siden : 24/08/09
Geografisk sted : Maribo ( Lolland )

http://genjah.gominisite.dk/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lylle My Fre 20 Aug - 11:11

Lizzie skrev:Jeg syntes mere det ligner et spa-bad .. LOL LOL


LOL Du siger noget... Måske skulle man lægge en luftslange med en masse huller ned i bunden... og et varmelegeme... Så kan jeg ligge og hygge mig i det varme, udendørs boblebad under den næste snestorm.

rabler

HMM Hmm... Næh... Ved nærmere eftertanke er det vist ikke så smart alligevel... Jeg risikerer bare at få en skrubtudse op i r**en, når jeg sætter mig ned i vandet. ding :addd:

haha donk
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Miss Ronski's Fre 20 Aug - 17:19

Det bliver da rigtig godt - glæder mig til at se billeder af det færdige resultat :-)
Miss Ronski's
Miss Ronski's
Hjælpeadmin

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 2645
Medlem siden : 15/08/09
Geografisk sted : Aalborg

http://www.missronskis.dk

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lizzie Fre 20 Aug - 19:51

Lylle My skrev:
Lizzie skrev:Jeg syntes mere det ligner et spa-bad .. LOL LOL


LOL Du siger noget... Måske skulle man lægge en luftslange med en masse huller ned i bunden... og et varmelegeme... Så kan jeg ligge og hygge mig i det varme, udendørs boblebad under den næste snestorm.

rabler

HMM Hmm... Næh... Ved nærmere eftertanke er det vist ikke så smart alligevel... Jeg risikerer bare at få en skrubtudse op i r**en, når jeg sætter mig ned i vandet. ding :addd:

haha donk

LOL LOL LOL Mon skrubtudserne bryder sig om alle de bobler ? LOL
Lizzie
Lizzie
Hjælpeadmin

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1312
Medlem siden : 24/08/09
Geografisk sted : Maribo ( Lolland )

http://genjah.gominisite.dk/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Na´Zyia Fre 20 Aug - 20:43


Hold da op Lylly My... du har da godt nok gang i noget. top

Glæder mig til at se det færdige resultatet... og ikke mindst når der kommer skrubtudser til... hvad der forhåbenligt gør bebe
Na´Zyia
Na´Zyia
Moderator

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 4498
Medlem siden : 16/08/09
Geografisk sted : Aalborg

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lylle My Lør 21 Aug - 11:34

Na´Zyia skrev:
Hold da op Lylly My... du har da godt nok gang i noget. top

Glæder mig til at se det færdige resultatet... og ikke mindst når der kommer skrubtudser til... hvad der forhåbenligt gør bebe

Min havedam Tudse Det kan jeg godt love dig, der gør... hop Hvert efterår redder min veninde en masse skrubtudser, der har forvildet sig ned i vores kældergange eller nederst på stentrapperne, hvor de lige så stille ligger og tørrer ud... Indtil min veninde finder dem og ringer efter mig, så jeg kan hente kræene og sætte dem i pleje i et lille lavvandet fad i min have. well Derefter plejer tudserne gerne at sige tak for hjælpen ved at æde en masse af de yngste dræbersnegle. (de voksne kan de desværre ikke sluge - dem må jeg selv samle sammen i en skraldepose og banke til mos med en mursten)

bad

..og nu HAR jeg sørme endelig fået dammen gravet ned, fyldt den med vand, og har sat lidt forskellige naturplanter (kæruld, siv, mini-dunhammere - og nogle forskellige vandplanter, jeg har hentet i en sø i nærheden). :biggrin: (jeg skal lige ha' lagt de sidste nye billeder ind på min computer, så skal i nok få den at se, som den NU ser ud.)

..og så kommer turen til det VIRKELIG sjove... at udbygge mit lille vandhuls omgivelser, så det efterhånden kan blive til en mini-kopi af den meget savnede "Brillesø", der indtil for et par år siden lå i et naturområde her i nærheden... men så kom kommunen og drænede søen for at gøre plads til bygning af Aab-college.
vred
..Jeg håber, nogen af de hjemløse salamandre og frøer nu får lyst til at slå sig ned hér hos mig. :biggrin:
Min havedam Frfangerflue
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Missis F Tirs 24 Aug - 8:52

Endnu en god fortælling fra dig gladsol

Jeg glæder mig til at se billeder af din fine havedam ÅÅH
Missis F
Missis F
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1127
Medlem siden : 02/09/09
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Alicia Tirs 24 Aug - 10:44

Herligt Lylle My. Glæder mig til at se det færdige resultat fantastisk
Alicia
Alicia
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1030
Medlem siden : 11/10/09
Geografisk sted : Havndal, 25 km nord for Randers

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lylle My Tirs 24 Aug - 15:29

well Så har jeg endelig fået uploadet de seneste billeder fra mit lille natur-projekt:


Da hullet endelig var gravet færdig, og de sidste store betonklumper var fjernet fra undergrunden, lagde jeg et tykt lag sand dernede... Det tog mig 4 timer at rende frem og tilbage mellem legepladsens sandkasse og min have med en 10-liters spand for at hente sand nok hjem til at stabilisere dammen i det gravede hul (bare rolig, jeg havde fået lov). Dette arbejde resulterede i to arme, der nu er dobbelt så lange som normalt, men hvad... så vil det også være nemmere at nå ned til bunden af dammen, hvis jeg skulle tabe noget derned. :biggrin:

Med et vaterpas glattede jeg sandet nede i bunden af hullet ud, så det var helt perfekt i vatter (jeg har en underlig idé om, at en sø måske virker mest naturtro, hvis den er vandret) fnis , og efterhånden som jeg smed mere sand derned og stampede det til, måtte jeg konstant måle efter på kryds og tværs med vatterpasset for at sikre mig, at det hele ikke forskubbede sig. heat

Min havedam Billede033b


Da sandet var nået et stykke op ad siderne, vandede jeg det grundigt med haveslangen, så det kunne blive skyllet ind i alle de små hulrum, der var kommet... og belært af min venindes erfaring, da hun engang havde gravet en havedam ned, fyldte jeg først dammen halvt med vand (dét glemte min veninde nemlig - så da hun begyndte at vande sandet, flød dammen pludselig ovenpå som en båd... og så måtte hun begynde forfra med at grave). Og hele tiden sprang jeg rundt med vatterpasset og rettede det hele til, hver gang den forskubbede sig en smule... Men det lykkedes mig da at holde den helt vandret.
pompom Hurra for mig.

..og så kravlede jeg dødtræt ind i min seng - efter at have sat en urtepotte omvendt ned i dammen for at sikre den imod, at et dumt pindsvin i løbet af natten skulle falde i vandet... så kunne det bare bruge urtepotten som trædesten og kravle op igen... Jeg NÆGTER at finde druknede pindsvin i min have. (og da jeg jo er meget dyrevenlig, lod jeg også lige en rodtrevl fra et stykke af birketræets rod stikke ned i vandoverfladen, så uheldige hvepse, myg og fluer kunne bruge det som redningstov og komme op på tørt land)
top
Min havedam Billede037


Endelig blev jeg færdig med at fylde sand i og vande det, så nu var dammen på plads. Jeg havde købt nogle flydeplanter (vandpest), og havde også været oppe i den nærliggende Pilesø for at hente nogle vand-pileurt, der har sådan nogle kønne lyserøde blomster (og skulle være fantastiske til at holde vandet rent).

Søen blev straks taget i brug af mine tre små nyindkøbte ællinger, Rip, Rap og Rup (selv om de krøb lidt sammen i et hjørne... De var nok lidt utrygge over den manglende vegetation)
I skulle forøvrigt have set hundens ansigt, da han opdagede dem... Det var et syn for guder. LOL

Min havedam Billede046b


Dagen efter tog jeg så igen en tur i plantorama, og købte lidt planter til vandkanten. Der var et par kæruld-planter, og til min store glæde havde de sørme også fået nogle mini-dunhammere... Så mangler jeg bare nogle brudelys... Hmm... Hvor mon jeg kan finde en sø med nogle brudelys, jeg kan stjæle?
tittit
Det hjalp lidt på hyggen, at der kom lidt grønt i kanten, og Rip, Rap og Rup er nu så glade og tilfredse, som tre små plastik-ællinger overhovedet kan blive... Men jeg må foretage nogle flere ekspeditioner til forskellige søer i området, for der bliver brug for MANGE flere planter.
:biggrin:
Min havedam Billede048b

..og så mangler jeg selvfølgelig omgivelserne... Det er meningen, at min lille dam skal blive til en miniature-kopi af "Brillesøen", et lille vandhul, der altid har ligget i en skov her i nærheden - indtil kommunen drænede den for at gøre plads til et nybyggeri. bah

Så nu kan de hjemløse salamandre, frøer og tudser bare flytte ned til mig. Wel
(men iglerne må nu godt blive væk for min skyld)
LOL
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Missis F Ons 25 Aug - 11:33

Et skridt nærmere mini-brillesøen fantastisk

Og der er allerede ænder i søen rock
Missis F
Missis F
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1127
Medlem siden : 02/09/09
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Miss Ronski's Ons 25 Aug - 18:29

Hvor bliver det altså bare blevet godt.......... og jeg føler virkelig med dig, at du måtte bruge så lang tid på at hente sand i en spand Min havedam 139960
Miss Ronski's
Miss Ronski's
Hjælpeadmin

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 2645
Medlem siden : 15/08/09
Geografisk sted : Aalborg

http://www.missronskis.dk

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Sacala Ons 25 Aug - 19:18

Hi hi, sort toilet syntes jeg nu ikke det lignede, men hvor er den blevet fin med små ænder og det hele, glæder mig til en enkelt åkande og blomster omkring

MVH
Gitte
Sacala
Sacala
Katte-Konge
Katte-Konge

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 136
Medlem siden : 25/01/10
Geografisk sted : -Nordjylland

http://www.sacala.dk

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Na´Zyia Ons 25 Aug - 22:30


Det begynder rigtig at ligne noget fantastisk sådan

Glæder mig til du bliver færdig med den "nye brillesø".... så jeg kan gå tur der med Bundy.... som jeg gjorde i "gamle dage" fnis
Na´Zyia
Na´Zyia
Moderator

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 4498
Medlem siden : 16/08/09
Geografisk sted : Aalborg

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lylle My Fre 27 Aug - 11:34

Missis F: Jeps, Rip, Rap og Rup er da så nuttede... og så er det for en gangs skyld nogle dyr, der er billige i kost (og dyrlægeregninger bliver heldigvis heller ikke nødvendigt).
tihi
Miss Ronski's:Du behøver såmænd ikke have ondt af mig... Bare tænk på, hvor mange penge jeg sparede - ved at slæbe sand i stedet for at gå i fitnes-center. top

Sacala: Ja, det er min tanke, at jorddyngerne omkring søen skal være græsklædte - med vilde blomster tittende frem mellem græsstrående og en lille trampesti foroven... og så har gråspurvene fået mig overbevist om, at jeg også skal lave et lille område med sand ved siden af (de har sandbadet til den store guldmedalje langs kanten af dammen, siden den blev gravet ned).
ÅÅH
..men en åkande tror jeg nok, jeg springer over. De er lidt for store efter min smag (eller også er søen for lille) I stedet jagter jeg rundt efter vandplanter, der findes naturligt i søerne rundt omkring.
smile
Na´Zyia: well Det kunne da være morsomt at se Bundy fise rundt om min lille sø... Men vil det ikke være lidt farligt? Tænk, hvis han snubler og ryger baglæns ned i vandet? Så vil han bare ligge dér, uhjælpeligt klemt fast med alle fire ben i vejret, mens haletudserne bed ham i rumpen.
ooh Stakkels, stakkels hund... Det er alligevel ikke HELT det samme. haha
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af PiaH Søn 29 Aug - 19:34

Hold da op det ser fint ud, det skal nok blive rigtig godt gladsol
PiaH
PiaH
Storforbruger af Kat-Danmark
Storforbruger af Kat-Danmark

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 864
Medlem siden : 10/04/10
Geografisk sted : Skanderborg.

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lylle My Man 30 Aug - 21:44

skriig Jeg er løbet ind i et problem med min nye havedam, som jeg overhovedet ikke havde forudset.

Meningen var, at den skulle stå og få en naturlig balance - uden fisk, men med masser af planter... og derfor mente jeg, at det var unødvendigt med et filter (jeg har nemlig ingen udendørs el-stik, og ingen mulighed for at lave ét... Derfor er filtrering af vandet ikke en mulighed). Jeg har været klar over, at mit birketræ ville smide en masse blade ned i vandet, men dét er ikke det store problem... Jeg går forbi dammen flere gange om dagen, og fjerner straks alle blade, der lægger sig på overfladen... men desværre var der én ting, jeg ikke skænkede en tanke: Havens fugle.
ding
Gråspurvene kommer i store flokke og henter frø på mit foderbræt i den anden ende af haven... og dérefter flyver de op i træets tætte krone for at spise frøene... og smider de tomme skaller ned i dammen (heller ikke et problem, de kan fiskes op med et lille net)... men til sidst siger de pænt tak for mad ved at - undskyld sproget - SKIDE direkte ned i vandet.
arrig
Straks efter dammen var lavet, importerede jeg en lille smule dafnier fra en sø i nærheden med den luskede bagtanke, at de skulle æde eventuelle alger, der måtte dukke op. De har formeret sig MEGET flittigt, så vandet nærmest ligner dafnie-suppe... men de har selvfølgelig ikke en chance for at rense vandet, så længe fuglene fortsætter med at gøde det så flittigt, som de gør. Jeg prøver at fjerne så mange klatter som muligt, men mange af dem når at blive opløst og synke til bunds, så allerede på dén korte tid dammen har eksisteret, er vandet blevet grøn-brunt og meget uklart.
:addd:
Så nu sidder jeg hér og vrider hjernen... Jeg kan ikke flytte dammen, for den er anlagt det eneste sted der er plads... Jeg hverken kan eller vil fælde træet, fordi det var en gave fra min afdøde far til min søn (selvsået i min fars have, og spiret op samtidig med at min søn blev født)... og jeg har heller ikke lyst til at stoppe med at fodre fuglene... De er jo SÅ kære.
heart
HMM Hmm... Der skulle vel ikke tilfældigvis være én af jer, der har nogle idéer, jeg kan afprøve - når nu jeg absolut vil beholde både dammen, birketræet og de dejlige fugle???
donk
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Missis F Tirs 31 Aug - 12:23

Du kan få en pumpe, der drives af solceller - meget smart, men den er selvfølgelig temmelig dyr:

http://www.energikompagniet.dk/springvand-klik-her-c-5.html

Jeg håber, du finder en løsning, så du kan have både fugle, træ og dam sådan
Missis F
Missis F
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1127
Medlem siden : 02/09/09
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lylle My Tirs 31 Aug - 16:11

Missis F skrev:Du kan få en pumpe, der drives af solceller - meget smart, men den er selvfølgelig temmelig dyr:

http://www.energikompagniet.dk/springvand-klik-her-c-5.html

Jeg håber, du finder en løsning, så du kan have både fugle, træ og dam sådan

hejsa Tak for linket. jeg har læst alle beskrivelserne rigtig grundigt, for jeg tænkte straks, at det måtte være det helt rigtige for mig... men ak... Et filter skal jo helst køre i døgndrift for at virke ordenligt, og de virker desværre kun, når solen skinner - eller i 6 timer efter en hel solskinsdag, hvor batteriet er blevet fuldt opladet (og i min have har jeg kun sol i 4 - 5 timer om dagen). Men det var ellers et rigtig godt råd... hvis jeg bare havde haft en større have.
damn
Hvis jeg engang får fat i en god sjat penge, kunne jeg nu godt finde på at lave et lille springvand med sådan en solcellepumpe, for de er godtnok smarte. smile

Men HURRA! Jeg spurgte også om et råd på et havedams-forum, og så fik jeg svar fra selveste Havheksen, der sagde: "Planter... MASSER af planter... Fyld dammen helt op med planter, så man knap nok kan se, der er vand nedenunder - dét burde løse problemet (ovenikøbet lovede hun at sende mig et par brudelys, jeg har ønsket mig så brændende). :biggrin:

Så nu har jeg været oppe ved søen igen, og har hentet et hav af iris, andemad, vandpileurt og en masse siv (godt, at jeg er hysterisk med at gøre planterne rene, for jeg fandt ialt 3 igle-larver på undersiden af nogle af bladene.
..og IGLER er jeg skisme ikke interesseret i at få ned og bo i min lille "skovsø". :aadd

Så håber jeg bare, Havheksen har ret i, at det vil virke. bebe
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Missis F Ons 1 Sep - 10:18

Hvor ærgerligt, at det ikke kan fungere med solceller, men herligt at selveste Havheksen havde et godt råd smile

Mon vi snart kan se et nyt billede af mini-søen? smile
Missis F
Missis F
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1127
Medlem siden : 02/09/09
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lylle My Ons 1 Sep - 11:35

Jeg skal forsøge... smile Mit kamera er begyndt at opføre sig lidt underligt hér på det sidste (jeg har nok slidt det op). Når jeg tænder for det og gør parat til at tage et billede, skifter det lige pludselig af sig selv over til at vise det sidst optagede billede... og så skal jeg slukke og tænde det 4 - 5 gange for at få det til at makke ret i et par sekunder - inden det igen nægter at gøre, som jeg siger... Jeg trænger til et nyt kamera, men det må LIGE vente, til jeg får råd.
donk
Men jeg skal prøve... med lidt tålmodighed lykkes det i ny og næ at nå at snuppe et billede eller to, inden det begynder at skabe sig tosset.
donk donk fnis
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lylle My Man 6 Sep - 11:42

Min havedam Fotografi01 Så lykkedes det endelig at få mit fotografiapperat til at makke ret et kort øjeblik, så i kan se, hvad der er sket i min lille sø siden sidst.

Gråspurvene er helt fjogede med at have fået vand i haven. De kan ikke bestemme sig til, om de vil bade i sandet eller i vandet. :biggrin:

Jeg beklager den lidt "tågede" billedkvalitet... Jeg filmede gråspurvenes råhygge ud igennem et vindue, der burde være blevet pudset forlængst.
tittit




Vandet er blevet MEGET uklart og algefyldt - på grund af de små forbistrede svin, der skider i det dagen lang (Gråspurvene), og selv om det efterhånden er blevet en ren dafnie-suppe, kan de bittesmå rengøringsfolk alligevel ikke følge med... På grund af den rigelige gødning har de ingen chance for at holde vandet bare nogenlunde klart.

Min havedam Billede026c


..Men nu har jeg fået fat i en MASSE flere planter... og en luftpumpe, der kan stå inde i mit bryggers og sende luft ud gennem en slange til et lille filter og en luftsten... så nu er der masser af bobler og bevægelse i vandet... Det gør forøvrigt gråspurvene ENDNU mere pjattede - de tror garanteret, det er en helbredende kilde.
LOL

Min havedam Billede029d


..og så brugte jeg lige søndagen på at få lavet "bakkedraget" omkring dammen færdig, og få sat nogle sten og enkelte totter græs til at holde på jorden, så den ikke skrider ned igen.

Alt dét jord kom desværre til at dække sandet, som fuglene er så glade for, så jeg var jo nødt til at grave et hul i plænen, der kan blive til deres nye sandkasse (jeg fyldte hullet med 6 spande sand hér i morges).

Min havedam Billede020d

Det kommer til at ligne den gamle Brillesø mere og mere. SKØNT! danse1 :katdance: woohoo
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Missis F Tirs 7 Sep - 9:21

Tak for billederne hejsa

Det ser flot ud, og sikke et liv, der er i din have.

Det har du lavet godt savlehop
Missis F
Missis F
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1127
Medlem siden : 02/09/09
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Miss Ronski's Tirs 7 Sep - 12:37

Det er jo et fantastisk stykke arbejde´, du har gjort der Lylle My. Man kan ligefrem mærke glæden der bobler i dig, via den måde du skriver på. Det er bare så super skønt.
Det er da vist en helbredende kilde både for dig og fulglene Min havedam 645184

Virkelig skøn lille sø ;-)
Miss Ronski's
Miss Ronski's
Hjælpeadmin

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 2645
Medlem siden : 15/08/09
Geografisk sted : Aalborg

http://www.missronskis.dk

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Lylle My Tirs 7 Sep - 15:09

Taaark skal i da ha'. hug

Ja, så mangler jeg bare en masse flere sten og planter omkring søen... og så skal resten af haven jo også laves helt om... Grave-grave-grave, plante-plante-plante og nusse-nusse-nusse. runaround heat

Det meste af dét arbejde kommer nok til at vente til næste forår og sommer, men hvad... Jeg har jo heller ikke travlt. fnis
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Min havedam Left_bar_bleue0 / 40 / 4Min havedam Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Min havedam Empty Sv: Min havedam

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum