Kat-Danmark
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Bør jeg gå til en anden dyrelæge?

+5
lala1979
Anne-Lykke Elling
Na´Zyia
Lizzie
Marc87dk
9 deltagere

Go down

Bør jeg gå til en anden dyrelæge? Empty Bør jeg gå til en anden dyrelæge?

Indlæg af Marc87dk Søn 14 Feb - 1:39

Hejsa.

Jeg har en dejlig og frisk hankat på omkring 15 år. Selvom at han efterhånden er en gammel dreng, så er han vidunderlig aktiv, da jeg gjort meget for at give ham så meget pleje og kærlighed som overhovedet muligt.
Derfor blev jeg en smule rystet da jeg tog ham til dyrelægen sidste uge.

I de sidste 4-5 år har han lavet nogle underlige synke-lyde og har haft nogle hoste-ture ind imellem. Først troede jeg at det var hårbold, men hverken kattegræs eller malt hjalp på problemet. Nogle få gange om året har han perioder hvor han er meget sløv og ikke rigtig vil spise noget, men det plejer at gå over efter 3 dage (tidligere dyrelæge bad mig altid se tiden an)
Sidste uge fik han en af disse perioder, og denne gang ville jeg prøve med en ny dyrlæge, for at høre om det virkelig kunne være hårbold, eller om noget andet spillede ind.

Da jeg kommer op hos dyrelægen, tager det ikke mere end få sekunder før han kan konstatere, at min kat har en hævet skjoldbruskkirtel. Udover det var der ikke nogen problemer med ham. Hans hjerte var fint, hans blodtryk var fint, hans knogler og tænder var fine. Hans venstre nyre var en smule lille, men dette er et problem han har haft fra da han var 2 år.

Jeg blev lettet da jeg hørte at det "kun" drejede sig om skjoldbruskkirtelen, MEN til min overraskelse forslog dyrelægen at aflive min kat. Han sagde, at en hævet skjoldbruskkirtel kun kunne behandles effektivt på unge katte, og at det måske ville være bedst at ligge ham til at sove nu, idet han sandsynligvis kun havde få uger tilbage.

Jeg var fuldkommen knust, og jeg kunne slet ikke forholde mig til at han skulle aflives. Han rente rundt med halen højt og havde allerede fået det meget bedre end dagen før. Derfor tog jeg heller ikke beslutningen. Jeg ville hellere hjem med ham først (så jeg i det mindste kunne pusle om ham i nogle dage mere)
Jeg spurgte dyrelægen om der var noget medicin man kunne give, men i følge ham var der kun operation, hvilket min kat sandsynligvis ikke ville overleve.

Efter jeg kom hjem, undersøgte jeg http://netdyredoktor.dk/ for at finde informationer om min kats tilstand. Til min store overraskelse finder jeg ud af, at hævede skjoldbruskkirtler er en hyppig ting som rammer ÆLDRE katte, pga. forhøjet stofskifte. (hyperthyreodisme)
ALLE de listede symptomer passer 100% på min kat

* Vægttab på trods af øget appetit
* Hævelse under halsen ved skjoldbruskkirtlen
* Rastløshed og forhøjet aktivitetsniveau
* Nervøsitet, katten ændrer adfærd og bliver mere sky
* Katten drikker mere og tisser mere
* Uregelmæssig fordøjelse vekslende mellem diarre og opkastninger
* Mange katte har en forhøjet puls
* Sammenfiltret pels og øget fældning

98% af tilfældeene er godartede og kan behandles med et præparart kaldet Felimazole.

Nu står jeg med en rigtig dårlig smag i munden. Dyrelægen sagde at man kunne behandle unge katte for det, men her tales der om en sygedom som er relateret til ældre katte, og der blev ALDRIG nævnt noget om Felimazole.
Jeg føler at jeg er blevet snydt.
Jeg er udmærket godt klar over at katte kan få det meget dårligt når de bliver ældre, og jeg vil også gribe ind hvis min kat skulle lide, men her taler vi om en ellers sund og rask hankat, som løber rundt uden smerter eller depression, men har en irritation i skjoldbruskkirtlen. Er det rimeligt at få ham aflivet af den grund?

Nu spekulere jeg på. Skal jeg printe de togdyrelæge-notater ud, vise min dyrelæge dem og bede om en forklaring, eller burde jeg simpelthen få en "second opinion" hos en anden dyrelæge?

Jeg vil gerne høre jeres mening om dette.

Marc87dk
Killing

Frosset :
Bør jeg gå til en anden dyrelæge? Left_bar_bleue0 / 40 / 4Bør jeg gå til en anden dyrelæge? Right_bar_bleue

Antal indlæg : 3
Medlem siden : 14/02/10
Geografisk sted : Skævinge

Tilbage til toppen Go down

Bør jeg gå til en anden dyrelæge? Empty Sv: Bør jeg gå til en anden dyrelæge?

Indlæg af Lizzie Søn 14 Feb - 1:48

Jeg ville da kontakte den dyrlæge, og høre hans forklaring, da du har læst det kan behandles.
Jeg kender ikke selv særlig meget til den sygdom, men jeg vil da også mene at hvis sygdommen kan helbredes, så skal katten ikke aflives.

Hvis ikke den dyrlæge vil/kan behandle det, ville jeg køre til en anden dyrlæge.
Lizzie
Lizzie
Hjælpeadmin

Frosset :
Bør jeg gå til en anden dyrelæge? Left_bar_bleue0 / 40 / 4Bør jeg gå til en anden dyrelæge? Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1312
Medlem siden : 24/08/09
Geografisk sted : Maribo ( Lolland )

http://genjah.gominisite.dk/

Indlæg af Na´Zyia Søn 14 Feb - 9:33

Hej Marc87dk - Først velkommen til Kat-Danmark Wel

Kan sandelig godt forstå du er blevet forskrækket.

Nej, jeg ville ikke aflive katten... ikke som du beskriver den har det.. det lyder jo til han har det rigtigt godt.

Jeg ville ringe ud til dyrlægen.. og fortælle ham hvad jeg havde læst.. og høre hvorfor han mener din kat burde aflives.

Derefter ville jeg tage til en anden dyrlæge og få hans mening om kattens helbreds tilstand... og høre hvad han mener om hævede skjoldbruskkirtler.
Hævede skjoldbruskkirtler er jo ikke en sygdom... men et symptom.

Lad os høre hvordan det går smile
Na´Zyia
Na´Zyia
Moderator

Frosset :

Antal indlæg : 4498
Medlem siden : 16/08/09
Geografisk sted : Aalborg

Indlæg af Anne-Lykke Elling Søn 14 Feb - 15:47

Jeg kan da godt forstå du har fået et chok, når misser ellers normalt er glad og tilfreds. Jeg kender alt til problemet, min tidligere kat Jacob havde for højt stofskifte, og fik medicin for det igennem MANGE år. Det blev opdaget fordi han havde tabt sig. Jacob kunne også blive forpustet når han legede min sin bror, og det er også et tegn på forhøjet stofskifte, da det trykker ved halsen. Han havde også lidt hurtig hjerterytme ind imellem. Jacob levede mange år på pillerne NEO-MERCAZOLE. Han fik tjekket stofskiftet ret ofte i perioder hvor han tabte sig, men havde også lange perioder, hvor stofskiftet lå fint, og han var glad og tilfreds. Det er meget normalt for gamle katte, at få stofskifteproblemer, og det har ALDRIG været på tale Jacob skulle aflives. Han fik lidt småskavanker på det sidste, og endte med FIP, hvilket gjorde, at jeg måtte aflive ham. Jeg fik på det sidste også at vide på dyrehospitalet, at man kunne operere og fjerne noget af skjoldbrugskirtlen, men at han sagtens kunne fortsætte på medicinen. Jacob havde også i perioder, hvor stofskiftet skulle reguleres, de nævnte symptomer, som du har beskrevet her, hvilket forsvandt når pillerne blev sat op. Du må endelig prøve en anden dyrlæge. God bedring, og skriv gerne hvis du vil vide mere.
Anne-Lykke Elling
Anne-Lykke Elling
Storforbruger af Kat-Danmark

Frosset :

Antal indlæg : 880
Medlem siden : 25/08/09
Geografisk sted : Amager

http://www.123hjemmeside.dk/anne-lykke

Indlæg af lala1979 Man 15 Feb - 10:20

Enig med de Andre.. Synes også du skal prøve en anden dyrlæge..

Jeg har selv oplevet nogle ting ang dyrelæge... Og jeg er glad for mit kendskabt til min kat da jeg også fik en forkert diganose engang ( h*n sagde hun havde et nyreproblem, da jeg tog hende til dyrlægen med kramper?? Øh Ja Nyreproblem,:O/....( Nej tænkte jeg hun havede slet ikke de symtomer men øget drikkelyst osv..)
Så jeg bad ham om og tag en blodprøve fra hende og fik svar om Tirsdagen og siden havede hun ikke haft et eneste krampeanfald...
Det viste sig hun havede haft for ''Lavet blodsukker'' Så gisp tænkte jeg, hvis jeg havede lyttet til ham havede han aflivet en ellers rask kat.. Og dette er 3 år siden nu.. Så stol på dig selv..

Undskyld det lange indlæg...
lala1979
lala1979
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :

Antal indlæg : 1034
Medlem siden : 11/08/09
Geografisk sted : Danmark Randers

http://www.bricksite.com/Lhnminekatte?id=269749

Indlæg af Marc87dk Man 15 Feb - 12:38

Tak for jeres svar alle sammen. Jeg har fået en tid til ham hos den dyrlæge som i sin tid behandlede ham som killing. Det er en ret lang køretur, men vedkommende stoler jeg da på.

Så må vi se hvad der sker.

Marc87dk
Killing

Frosset :

Indlæg af Lizzie Man 15 Feb - 13:40

Håber du kommer med en update, på hvordan det går :)
Lizzie
Lizzie
Hjælpeadmin

Frosset :

Antal indlæg : 1312
Medlem siden : 24/08/09
Geografisk sted : Maribo ( Lolland )

http://genjah.gominisite.dk/

Indlæg af Na´Zyia Man 15 Feb - 14:40

Jeg er meget spændt på hvad den "nye" dyrlæge siger til det hele - Held og lykke... og ja, hold os endelig opdateret smile blomster
Na´Zyia
Na´Zyia
Moderator

Frosset :

Indlæg af lala1979 Man 15 Feb - 18:58

Ja Held og lykke
lala1979
lala1979

Frosset :

Indlæg af Lylle My Man 15 Feb - 21:29

top Jeg krydser også alle mine fingre. hoop2
Lylle My
Lylle My

Frosset :

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Indlæg af Marc87dk Tirs 23 Feb - 15:12

I dag, kl: 11:40 fik Rømer endelig ro... Vi var til 3 forskellige dyrlæger, og de sagde alle det samme, at mange af hans symptomer var på grund af, at hans nyre var ved at stå af. Skjoldbruskkirtelen VAR hævet, men det var kun en meget lille del af hans sygdom.

Det var en lang nat. I modsætning til andre katte vi har haft, så prøvede Rømer alt hvad han kunne, for at gøre os glade, ved at prøve at gøre de ting han plejede, selvom at det hver gang endte med at han faldt om. Han ville sågar gerne vise os at han kunne spise, selvom at det hurtigt kom op igen.
Jeg tror han prøvede at trøste mig lige så meget som jeg prøvede at trøste ham.

Han har fået hvile nu, men hjemmet er blevet meget meget stille...
Jeg fik ham da jeg var meget ung selv, så vi har nærmest vokset op sammen. Jeg kan ikke lade være med at få en dårlig smag i munden over, at jeg lod det køre så langt ud.
Jeg troede virkelig at jeg gjorde det rigtige, og han så ud til at være i bedring, men jeg fandt så ud af, at han åbenbart ikke ville gøre nogen ked af det, og derfor prøvede at opføre sig normalt. Det er utroligt så menneskelig en kat kan være, og det går virkelig dybt i mit hjerte, at i stedet for at gemme sig og ligge sig til at dø, så valgte han at ligge på mit skød og holde i pote til det sidste.

Det bliver nogle meget svære måneder

Marc87dk
Killing

Frosset :

Indlæg af Denise Tirs 23 Feb - 16:01

Åhh hvor trist det skulle gå sådan. God rejse til den dejlige mis sorry hug
Denise
Denise
Udstillingskat
Udstillingskat

Frosset :

Antal indlæg : 185
Medlem siden : 31/10/09
Geografisk sted : Brøndby

Indlæg af Missis F Tirs 23 Feb - 18:56

Det gør mig ondt for dig - sov sødt lille mis hug
Missis F
Missis F

Frosset :

Antal indlæg : 1127
Medlem siden : 02/09/09
Geografisk sted : København

Indlæg af Gæst Tirs 23 Feb - 19:09

Det gør mig meget ondt uhh god rejse til den lille mis hug

Gæst
Gæst

Indlæg af Na´Zyia Tirs 23 Feb - 21:56

Det gør mig ondt for dig sorry

R.I.P Rømer græd
Na´Zyia
Na´Zyia
Moderator

Frosset :

Indlæg af Alicia Tirs 23 Feb - 22:45

Hvor trist at det gik sådan, jeg føler med dig.
Alicia
Alicia

Frosset :

Antal indlæg : 1030
Medlem siden : 11/10/09
Geografisk sted : Havndal, 25 km nord for Randers

Indlæg af Anne-Lykke Elling Ons 24 Feb - 0:04

Årh, det var trist at høre med misser. Det er så slemt at sige farvel til et dyr, men når først nyrerne også begynder at lave ballade, så er det bedst at lade dem få fred. Uha, jeg kender den følelse man har når de er væk.
Anne-Lykke Elling
Anne-Lykke Elling

Frosset :

Antal indlæg : 880
Medlem siden : 25/08/09
Geografisk sted : Amager

http://www.123hjemmeside.dk/anne-lykke

Indlæg af lala1979 Ons 24 Feb - 18:46

uhh Åh det gør også mig ondt uhh R.I.P Rømer græd
lala1979
lala1979

Frosset :

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum