Tungen ud af munden
3 deltagere
Side 1 af 1
Tungen ud af munden
Jeg har fået æren af at passe, tilse og pusle lidt om en gammel huskat på ca. 16 år i ejerens hjem to gange daglig
Jeg er lidt bekymret for den - Den halter med bagpartiet (dog kan den "springe" op i sofaen og gå ned og op af en forholdsvis stejl trappe)
Derudover har den en mani med at sidde og kigge ud i luften med tungen en smule ud af munden. En smule sval kan der også komme.
Er der grund til at gå i panik eller hvad siger I?? ;-)
Han er i ok humør, spiser gerne - meget gerne (fnis) og er pæn social
Jeg er lidt bekymret for den - Den halter med bagpartiet (dog kan den "springe" op i sofaen og gå ned og op af en forholdsvis stejl trappe)
Derudover har den en mani med at sidde og kigge ud i luften med tungen en smule ud af munden. En smule sval kan der også komme.
Er der grund til at gå i panik eller hvad siger I?? ;-)
Han er i ok humør, spiser gerne - meget gerne (fnis) og er pæn social
T-buch- Killing
- Frosset :
Antal indlæg : 3
Medlem siden : 04/07/11
Geografisk sted : KBH
Sv: Tungen ud af munden
Ja, det er jo en lidt ældre herre... og hvis dens halten er kommet pludseligt, kan den jo være kommet til skade - men katte kan faktisk også få slidgigt, når de når op i alderen... og så vil det måske være på sin plads at få dyrlægen til at kigge på den - og evt. sætte den på en specialkost, der kan lindre smerterne i de gamle led.
Du kan læse om gigt hos ældre katte hér:
http://www.smaadyrsklinikken.dk/default.asp?key=us_114&rt=104 )
Hvis dyrlægen lige får lov at kigge på ham, kunne han jo samtidig checke tændernes tilstand... Ældre katte kan godt have mistet en hel del af deres tænder, uden at man opdager det. Og hvis den mangler specielt fortænder, vil tungen have en tendens til at smutte ud af munden, når katten slapper af.
Somme tider kan den nu også have været i gang med at vaske sig - og så bare "glemt" at trække tungen ind igen. Dét har min egen Mille Møgkat altid været verdensmester i... Til stor morskab for os mennesker.
Du kan læse om gigt hos ældre katte hér:
http://www.smaadyrsklinikken.dk/default.asp?key=us_114&rt=104 )
Hvis dyrlægen lige får lov at kigge på ham, kunne han jo samtidig checke tændernes tilstand... Ældre katte kan godt have mistet en hel del af deres tænder, uden at man opdager det. Og hvis den mangler specielt fortænder, vil tungen have en tendens til at smutte ud af munden, når katten slapper af.
Somme tider kan den nu også have været i gang med at vaske sig - og så bare "glemt" at trække tungen ind igen. Dét har min egen Mille Møgkat altid været verdensmester i... Til stor morskab for os mennesker.
..men hvis den samtidig savler, kunne man desværre godt få mistanke om, at den har ondt i munden - måske en rådden eller knækket tand - eller tandkødsbetændelse... og dét skal ordnes hurtigst muligt - vi mennesker véd jo selv, hvor forfærdeligt det er at gå rundt med en sønderrivende tandpine.
..og katten kan jo ikke børste tænder dagligt, som vi mennesker gør.
..og katten kan jo ikke børste tænder dagligt, som vi mennesker gør.
Lylle My skrev:
Ha ha - tak for svaret
T-buch- Killing
- Frosset :
Jeg tror i øvrigt jeg vil få prikket lidt til ejeren af katten - synes ikke der er så rart at svæve i uvished
T-buch- Killing
- Frosset :
Nej, det er altid værst, når det er andre menneskers dyr, der bekymrer os... for hvis ejerne ikke synes, det ser så slemt ud, kan det somme tider være svært at overbevise dem... Katte er jo desværre så hulens gode til at skjule smerter - somme tider viser de først, der er noget helt galt, når det er for sent at gøre noget ved det.
Det er nok derfor, man førhen altid holdt på, at katte meget sjældent blev syge - Som barn fik jeg altid at vide, at mens hunde fik en masse skavanker, når de blev gamle... så var katte friske og raske, indtil de lige så stille sov ind uden smerter.
Det var måske en sandhed med modifikationer... men déngang vidste man jo ikke bedre.
Det er nok derfor, man førhen altid holdt på, at katte meget sjældent blev syge - Som barn fik jeg altid at vide, at mens hunde fik en masse skavanker, når de blev gamle... så var katte friske og raske, indtil de lige så stille sov ind uden smerter.
Det var måske en sandhed med modifikationer... men déngang vidste man jo ikke bedre.
Tænker om det måske kan være slidgigt... kattens alder taget i betragtning.
10 symptomer på at en kat har slidgigt
Katten sover mere eller er mindre fysisk aktiv.
Katten undgår at springe fra store højder.
Katten virker stiv i bevægelserne og kan se krumrygget ud.
Katten isolerer sig og er ikke så social som tidligere.
Katten leger ikke så meget som tidligere.
Katten halter ind i mellem, andre dage går den ubesværet.
Katten har svært ved at gå på trapper
Katten har svært ved at soignere sig, og kan se uplejet ud.
Generelt dårligere fysisk form end tidligere.
Katten har svært ved at sidde i kattebakken.
Synes da absolut du skal prikke til ejeren... En kat er utrolig god til at skjule den har smerter... og når den viser smerter, så har den virkeligt ondt!... Det skader jo absolut ikke noget, at en kat i den alder får et sundhedstjek
10 symptomer på at en kat har slidgigt
Katten sover mere eller er mindre fysisk aktiv.
Katten undgår at springe fra store højder.
Katten virker stiv i bevægelserne og kan se krumrygget ud.
Katten isolerer sig og er ikke så social som tidligere.
Katten leger ikke så meget som tidligere.
Katten halter ind i mellem, andre dage går den ubesværet.
Katten har svært ved at gå på trapper
Katten har svært ved at soignere sig, og kan se uplejet ud.
Generelt dårligere fysisk form end tidligere.
Katten har svært ved at sidde i kattebakken.
Synes da absolut du skal prikke til ejeren... En kat er utrolig god til at skjule den har smerter... og når den viser smerter, så har den virkeligt ondt!... Det skader jo absolut ikke noget, at en kat i den alder får et sundhedstjek
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum