Kat-Danmark
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

3 deltagere

Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Lylle My Tirs 8 Feb - 14:51

smile Jeg kiggede lige til min have hér i det lune vejr... Min dam så noget trist ud - en masse visne blade og døde planter, der havde været frosset fast i den tykke is, lå nu som et slimet lag på bunden. Og trådalgerne havde haft det fint under isen... De var vokset helt fantastisk, så de måtte lige høstes og smides i komposten.

Så syntes jeg også, at jeg ville få fjernet de fire potter med småsten og pilegrene i, der i efteråret var blevet sat i den dybe ende... men da jeg ikke ville risikere at slå en masse spændende insekter ihjel, der måske overvintrer imellem stenene, tog jeg det hele ind sammen med et par spande vand fra dammen, så jeg kunne rense det grundigt for liv - og smide vand og dyreliv ud i dammen igen. Jeg regnede faktisk med, at vandet ville lugte råddent, for det så mildest talt ikke pænt ud - så stor var min forbavselse, da det gik op for mig, at duften var blid og diskret... ligesom når man står ved en skovsø i regnvejr.
Vidunderlig frisk og livsbekræftende duft.
runaround
..og der var MASSER af liv i vandet. Det første jeg så, kom ikke som en overraskelse... en hel masse små sumpsnegle. Jeg har vist flere tusind af de små rengøringsfolk i min dam, og hér efter nogle dages tøvejr har de myldret rundt overalt nede i vandet. De er simpelthen så nuttede. heart

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Billede123b


På urtepotterne sad der masser af disse gele-lignende tingester. Jeg har set dem før, og efter hvad jeg havde læst mig til, mente jeg det måtte være igle-larver... Møgirriterende, for dé kræ ville jeg nu gerne undgå. :addd:

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Billede133


Men på nærbilledet syntes jeg nu pludselig, at det så ud som om der var fyldt med små, klare ÆG inde i slimklatten... Så jeg søgte lidt rundt på nettet, og fandt ud af at det altså bare er en slimsæk, fyldt med æg fra mine små energiske sumpsnegle... og DE må såmænd gerne være der. :D

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Billede134bb


Et super-nærbillede fjernede enhver tvivl... Nu kunne man se hvert enkelt æg - med det lille hvide "foster" indeni, der senere vil blive til en lillebitte snegl:

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Billede136d


Der var også et par ekstra store rengøringsfolk, der mæskede sig i slammet nede på bunden: nogle store og fede bækorme (regnorme, der er tilpasset et liv i ferskvand) ..og én af dem fik jeg et rigtig godt billede af, inden jeg til dens store lettelse smed den ud i dammen igen.

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Billede102


Tænk engang, at der kan være så meget liv og glade dage i et vandhul, der kun lige er et par grader varmt. Imponerende nok ser de jo ud til at stortrives i det iskolde vand... selv om de hverken har hue eller halstørklæde på.
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Lmaogirl
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Alicia Tirs 8 Feb - 22:35

Herligt med lidt synligt liv i dammen, Lylle My sådan

Senere på året er jeg måske leverings dygtig i salamandere, vandkalve og vandnymfer m.m., hvis det har interesse.

Vi har talt om at nedlægge vores havedam i år, fordi der er hul i folien. så der vil nok blive nogle hjemløse vanddyr ooh
Alicia
Alicia
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1030
Medlem siden : 11/10/09
Geografisk sted : Havndal, 25 km nord for Randers

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Lylle My Ons 9 Feb - 14:42

Alicia skrev:Senere på året er jeg måske leverings dygtig i salamandere, vandkalve og vandnymfer m.m., hvis det har interesse.

Vi har talt om at nedlægge vores havedam i år, fordi der er hul i folien. så der vil nok blive nogle hjemløse vanddyr ooh

woohoo Jamen, IH... det ville da være helt sådan

Hvis der skulle vandplanter, der OGSÅ mangler et nyt hjem, ville det da også være alletiders... Planter kan man jo næsten ikke få for mange af. Det er jo meget mere behageligt for dyrene at bo i en godt overgroet dam
pompom

HMM Men transporten bliver jo nok lidt besværlig... Jeg har ingen bil. Jeg har lige checket busforbindelserne, så det kunne da godt lade sig gøre - men det vil jo nok blive en kende tungt at slæbe med bus, for kræene skal jo også gerne have lidt vand at være i på rejsen. HMM

Det ville ellers være pragtfuldt, for salamandre, frøer og tudser står højt på min ønskeseddel (skarpt forfulgt af alle de andre sjove dyr).
pompom

Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Alicia Ons 9 Feb - 20:07

Jamen jeg har både planter og dyr som ville elske at bo hos dig.
Der er røde og hvide nøkkeroser og nogle grønne planter som jeg ikke husker navnet på (de tilfører ilt til vandet og synker til bunds når det bliver koldt og kommer op igen til foråret). Og jeg har blå og gule Iris. Og så er der jo så alle dyrene.

Men ja - jeg har jo altså heller ikke bil, så jeg kan desværre ikke tilbyde at komme med dem. Kender du ikke nogen som kan køre for dig hvis du betaler benzinen. Det kan ikke blive dyrere end bussen og jeg giver gerne kaffe og brød til alle der er med.

Wel gladsol

Foreløbig er der jo masser af tid til at finde en løsning på transport problemet, håber at det lykkes smile
Alicia
Alicia
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1030
Medlem siden : 11/10/09
Geografisk sted : Havndal, 25 km nord for Randers

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Lylle My Fre 11 Feb - 18:17

Øv! damn Min veninde har en bil, men hun går i panik, hvis hun skal udenfor Aalborgs bygrænse... Min bror har også en bil, og kunne såmænd køre til Kina, hvis han fik lyst... Men de par gange han har sagt ja til at køre mig et sted hen, snakker han stadig om, hvor stor ulejlighed det var for ham - selv om jeg betalte ham det samme, som en taxa ville have kostet.

Så bussen er desværre den eneste mulighed, jeg har - bortset fra, hvis jeg tog en taxa... men det ville vist være en LIDT pebret pris for turen... (da jeg skulle hjem fra Skejby sygehus efter min søns operation, kostede dét ihvertfald lidt under et par tusind dask).
donk
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Alicia Fre 11 Feb - 20:38

Vi må se om der kommer en løsning på kørsels problemet inden det bliver aktuelt.
Jeg har kigget på køreplaner og billetpriser, og det ser ud til at det vil koste dig ca 126 kr for turen, fra Ålborg til Havndal, tur - retur, hvis du tager bussen.
Har du mod på det kan du jo hente af flere omgange. Du skal være velkommen hver gang.
Men hvem ved, måske opstår der pludselig en anden mulighed, det varer jo et stykke tid endnu, inden vi begynder på projektet. smile
Alicia
Alicia
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1030
Medlem siden : 11/10/09
Geografisk sted : Havndal, 25 km nord for Randers

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Lizzie Lør 12 Feb - 12:53

Sikke nogle gode billeder ...
Lizzie
Lizzie
Hjælpeadmin

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1312
Medlem siden : 24/08/09
Geografisk sted : Maribo ( Lolland )

http://genjah.gominisite.dk/

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Alicia Fre 18 Mar - 22:09

Hej Lylle my

Så er det nu... vores nabo er ved at grave ud til en tilbygning, og vi har fået lovning på et læs jord til at fylde i dammen. Jorden bliver hældt ind over vores hæk i morgen tidlig, og så går vi så småt i gang med at fjerne bassinet i løbet af de næste dage.

Så hvis du stadig er interesseret må vi lige se om vi hurtigt kan finde en løsning, til at få nogle dyr og planter op til dig.

Mit forslag er:
Hvis du selv kommer herned feks. med bussen, og kigger på, hvad du evt. kunne være interesseret i, så kan du tage med, hvad du kan rejse med i første omgang. Og min mand og jeg vil så komme op til dig med noget af det en anden dag, også med bus. Hvis der ikke pludselig opstår en anden mulighed.
Og du må selvfølgelig komme og hente lige så mange gange du vil.

Ville det være en løsning du synes om?

Og så er der der kaffe med brød i tilgift. Wel kage
Alicia
Alicia
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1030
Medlem siden : 11/10/09
Geografisk sted : Havndal, 25 km nord for Randers

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Lylle My Søn 20 Mar - 19:04

trist Øv... Jeg har siddet og nærlæst køreplanerne.

Jeg tror desværre, at jeg må skyde en hvid pind efter både kaffe, brød - og planter og dyr... Jeg er lidt af en tumbe til at finde rundt, når jeg kommer udenfor Aalborg - og jeg skal åbenbart skifte bus både hér i Aalborg og i Randers for at komme videre til Havndal. Kender jeg mig selv ret, så farer jeg garanteret vild i Randers, hvis ikke busserne står LIGE bag hinanden, når jeg skal skifte.

Jeg er bange for, at det bliver lidt for besværligt, når der skal slæbes planter, dyr - og ikke mindst vand - med rundt i tre forskellige busser... så jeg håber sørme, at i har et lille vandhul i nærheden, de allesammen kan flyttes ud til i stedet for.

MØG! Hvorfor hulen bor du ikke også lige hér i nærheden, så jeg bare kunne snuppe min trofaste klapvogn og GÅ hjem til dig? Så havde transporten ikke været så bøvlet.
banghead
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Alicia Søn 20 Mar - 20:21

Du behøver ikke tage til Randers, for at komme til Havndal.
Du skal tage bussen til Hadsund:
Bus nr 918, eller nr 54.

Og derfra skifter du til bus nr 237, den kører gennem Havndal.
Og så henter jeg dig naturligvis ved stoppestedet. Men okay det er så 2 busser. Det er ikke sikkert du kan have det alt sammen, vores dam er jo kæmpe stor i forhold til din. Men lidt har vel også ret.
Alicia
Alicia
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1030
Medlem siden : 11/10/09
Geografisk sted : Havndal, 25 km nord for Randers

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Lylle My Man 21 Mar - 15:12

Det er da også rigtigt, at jeg kan skifte i Randers, kan jeg se.

Okay, det er så stadig 3 forskellige busser, jeg skal med (jeg skal jo også køre med bus ind til busterminalen i Aalborg).
ding
..men jeg er nok desværre nødt til at melde pas... Jeg har godtnok efterhånden lært, hvordan jeg kan styre mine buskørsels-panikanfald med afslapningsøvelser, hvis jeg bare kan køre non-stop til mit bestemmelsessted... men at være nødt til at skifte bus i Hadsund, UHA-DA-DA... Det er lidt svært at tænke på, at jeg måske kunne at få et panikanfald så langt hjemmefra - og så være nødt til at tage en lang, lang bustur for at komme hjem igen.

Det er vist mere sikkert, at jeg bliver hér i Aalborg, hvor jeg stadig kan GÅ hjem, hvis det skulle blive helt galt.
tittit
Jeg håber da, at du kan finde et andet hjem til både dyr og planter. sorry
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Alicia Man 21 Mar - 21:07

Nej. Uha det ville ikke være rart at gå i panik og så være så langt hjemmefra. ooh såså

Bare rolig, Jeg skal nok finde et nyt hjem til dem. smile Jeg har allerede talt med en som er interesseret i både dyr og planter.

Jeg håber du får dig nogle andre dyr, måske de kommer af sig selv, det har vores gjort. Og planter kan jo også sommetider fåes billigt. Jeg så feks. nogle iris løg i Aldi idag.

Held og lykke med at finde nogen andre.
Alicia
Alicia
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1030
Medlem siden : 11/10/09
Geografisk sted : Havndal, 25 km nord for Randers

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Lylle My Tirs 22 Mar - 11:41

Jo tak, jeg må ud og se, hvad jeg kan finde af planter, nu hvor foråret så småt er kommet i gang.
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Forr48 :biggrin:

Dé smådyr, der allerede er der, har ihvertfald fundet stedet helt af sig selv... Så MON ikke der kommer flere i løbet af sommeren... Det KUNNE jo også være, at der ved et uheld følger et par frø-æg med, når jeg henter nogle flere vandpest og andemad oppe i Pilesøen (det er jo ulovligt at samle frø-æg ind... men somme tider kan man - hovsa - være uheldig, når man henter planter og vandprøver) flov fnis

Godt, at du fandt et nyt hjem til de små krible-krablere. fantastisk
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Alicia Tirs 22 Mar - 19:14

Ja det var dejligt at de så hurtigt kunne få nyt hjem.

gladsol

Du kunne jo også købe to guldfisk. Det gjorde vi et år.
fnis De fik 80 unger i løbet af sommeren. kiss
Alicia
Alicia
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1030
Medlem siden : 11/10/09
Geografisk sted : Havndal, 25 km nord for Randers

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Lylle My Ons 23 Mar - 11:57

Alicia skrev:Ja det var dejligt at de så hurtigt kunne få nyt hjem.

gladsol

Du kunne jo også købe to guldfisk. Det gjorde vi et år.
fnis De fik 80 unger i løbet af sommeren. kiss

Jo, det KUNNE jeg sådan set gøre, men-men... jeg synes egentlig, at idéen med en "naturlig" dam så ligesom ville forsvinde ud i glemslen... Så jeg tror, jeg holder mig til dé dyr, der selv finder vej (jeg overvejede en overgang at sætte hundestejler ud - men så læste jeg, at dét skal man IKKE gøre - for de ødelægger den gode naturlige balance, fordi de yngler som ind i h.......) fnis

Men nu har jeg da lige investeret i en ny luftpumpe. Membranerne i den gamle var blevet slidt op,og det ene luftudtag var knækket. Der fulgte godtnok to ekstra membraner med, da jeg købte den, men dém kunne jeg selvfølgelig ikke finde... Sjovt nok, ti minutter efter at jeg havde sat den nye pumpe til, så FANDT jeg de to membraner - på deres plads. (hmmmm...)

rabler
Lylle My
Lylle My
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1528
Medlem siden : 11/12/09
Geografisk sted : Aalborg

http://ih-dugladeverden.co.cc/

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Alicia Fre 25 Mar - 22:30

Ha ha ha velkommen i klubben. haha Du kan tro jeg kender det, mystisk som ting man leder efter kan være midlertidligt usynlige ding. Det har jeg prøvet mere end en gang. tittit
Alicia
Alicia
Kat-Danmark´s Æresmedlem *
Kat-Danmark´s Æresmedlem *

Frosset :
Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Left_bar_bleue0 / 40 / 4Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Right_bar_bleue

Antal indlæg : 1030
Medlem siden : 11/10/09
Geografisk sted : Havndal, 25 km nord for Randers

Tilbage til toppen Go down

Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D Empty Sv: Forårsfornemmelser (LIDT tidligt, måske) :D

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum